Om vinteren

På norske veier møter man på alle typer føreforhold når man kjører bil, og det er heldigvis utviklet mange gode bildekk som er med på å gi bilføreren den sikkerheten man trenger. Om vinteren er kjøreforholdene ofte ekstremt utfordrende i Norge, og da er det viktig at man har gode løsninger for å komme seg fram på vinterføret.

Det første man bør tenke på når man skal gå til anskaffelse av bildekk, er hvilke føreforhold som er i det området der man kjører mest. Om man bor i byen eller i kystnære strøk, er våt veibane ofte en større utfordring enn mye snø. Da kan man velge piggfrie dekk med god mønsterdybde, som gjør at vannet føres vekk fra dekkene, slik at man har et godt veigrep ved våte føreforhold. Av miljømessige hensyn bør man også velge piggfrie dekk hvis det ikke er absolutt nødvendig med piggdekk.

Piggdekk eller kjettinger?

Dersom man bor i innlandet, eller om man kjører mye på strekninger der det er ustabile værforhold med snø og isete føre, bør man ha piggdekk. Da har man et bedre veigrep samtidig som piggdekkene også gir kortere bremselengder. Om man blir stående i kø på glatt veibane, vil man også ha mye bedre grep med piggdekk enn med piggfrie dekk, slik at det er enklere å få dekkene til å få feste i underlaget når køen begynner å bevege seg igjen.

Hvis føreforholdene er preget av mye snø og is, for eksempel i fjellstrøkene og på fjellovergangene, bør man utstyre bilen med kjettinger. Om man kjører firehjulstrekk, har man kanskje den framdriften som er nødvendig i de aller fleste tilfeller, men om man har tung bil eller tung last, vil man også kunne få behov for ekstra dekkfeste i underlaget ved ekstreme forhold, som det noen ganger blir i vinter-Norge. Det finnes flere alternative kjettingløsninger, og for en lastebil eller bil med henger er det kanskje nødvendig å bruke vanlige, manuelle kjettinger. Vanlige kjettinger kan likevel være vanskelige å få på plass, og derfor kan en type hurtigkjetting være tilstrekkelig for vanlige personbiler. Det er også lurt å ha en hurtigkjettingvariant liggende i bilen dersom man vanligvis kjører med piggfrie dekk. Da har man en nødløsning hvis været overrasker med snø eller underkjølt regn, eller hvis man begir seg ut på langtur der føreforholdene er annerledes enn i nærmiljøet.

Hurtigkjettinger fås i flere varianter, for eksempel som en såkalt autosokk eller snøsokk. Dette er en strømpe som er laget av nylon, og som enkelt festes utenpå bildekkene, slik at man får bedre veigrep når man trenger det. Man kan også ha en sprayboks med et slags klister liggende i bilen – eller såkalt kjetting-på-boks. Dette sprayes på, og selv om det ikke er tilstrekkelig for lange kjørestrekninger, er det en nødløsning som gir bedre grep hvis man blir stående fast på glatt føre.

Hva gjør du hvis du blir stående fast i snøen uten kjetting i bilen? Da kan du bruke fantasien: Lavere dekktrykk gjør at bilen enklere får grep på flate strekninger. En planke eller litt granbar kan også være en enkel løsning!